12 września 2016

Kuchnia PÓŁOTWARTA


decoratualma
Po wielu latach zamkniętych szczelnie kuchni, oddzielonych od jadalni i salonu, obecnie w prawie każdym projekcie przestrzeń kuchenną otwiera się całkowicie na salon. Dlaczego?

Ponieważ taka aranżacja pozwala doskonale doświetlić wnętrze, powiększyć je optycznie i dać poczucie przestrzeni, nawet w niewielkich mieszkaniach. Dodatkowo takie rozwiązanie pozwala na wspólne spędzanie czasu, poprzez włączenie kuchni to strefy dziennej. Ja sama jestem ogromną zwolenniczką otwartych przestrzeni, co wielokrotnie Wam podkreślałam we wcześniejszych postach. Bardzo źle działają na mnie klaustrofobiczne pomieszczenia, cierpiące na brak światła i przestrzeni. Dlatego nie zdziwiło mnie, kiedy wiele lat temu wszyscy z ogromną aprobatą przyjęli trend na tworzenie otwartych kuchni, nie tylko w nowo-powstałych domkach jednorodzinnych, ale ku mojej radości również w kamienicach oraz blokach z wielkiej płyty. Myślę, że w tych ostatnich najwięcej można osiągnąć poprzez wyburzenie ścian oddzielających kuchnię od (często) niewielkich pomieszczeń dziennych. Otwarcie przestrzeni, poprzez wyburzenie ścian jest również ratunkiem dla kuchni bez okien, jakie można spotkać w mieszkaniach starszego budownictwa, ale również w nowo-powstałych, których metraż jest znacznie ograniczony. 
lingered-upon.com
Co jednak zrobić, kiedy nie do końca przemawia do nas całkowicie otwarta kuchnia, a przed nami plany jej remontu? 
I tutaj właśnie doskonale sprawdzi się częściowe zamknięcie tej przestrzeni.
decouvrir design
   Jeśli należycie do tej grupy ludzi, którym niekoniecznie odpowiada widok sterty brudnych naczyń po obiedzie, na które przyjdzie nam patrzeć wylegując się na kanapie, ta opcja może Wam przypaść do gustu. A może denerwuje Was pole bitwy po przygotowaniu uczty dla przyjaciół, kiedy wspólnie zasiadacie w jadalni. Wiem, że nie zawsze uda się utrzymać porządek na blacie, jeśli codziennie przygotowujemy posiłki w domu. Dlatego jeśli najzwyczajniej w świecie przeszkadza Wam kuchenny nieporządek, nieodłącznie powiązany z naszą codziennością, tu z pomocą przychodzi aranżacja kuchni półotwartej.
planoc-de-casas.net
Ja sama zastosowałam takie rozwiązanie w swoim domu. 
I z perspektywy czasu, mogę stwierdzić, że nie raz moje wielkie drzwi pomogły mi uporać się z wkurzającym mnie okrutnie widokiem bałaganu. Dodatkowo codziennie rano, nie budząc domowników, swobodnie przyrządzam kawę z ekspresu, który do cichych już dawno nie należy i gdyby kuchnia była całkowicie otwarta moje poranki nie byłyby tak łatwe do zaakceptowania. Kto śledzi mojego instagrama, ten wie, że kubek z kawą mam codziennie przyklejony do dłoni ;)


Na co dzień jednak, jeśli nie ma takiej potrzeby, przesuwne drzwi, które mają wymiary 170/240 cm, są szeroko otwarte (dodatkowo chowają się w ściany), dając tym samym poczucie, jakby kuchnia była całością ze strefą dzienną, a drewniana rama stanowiła jedynie detal dekoracyjny. Pamiętam jak 7 lat temu przedstawiłam stolarzowi mój plan stworzenia tych drzwi. Nie do końca rozumiał mój zamysł. Jednak po upływie czasu, takie rozwiązanie spotkało się z aprobatą i obecnie wielu naszych znajomych korzysta z tej opcji.
Nasze drzwi wykonane są w całości z drewna (dąb drugiego gatunku), ponieważ takie rozwiązanie wpisywało się w stylistykę domu. Niemniej jednak jest wiele pomysłów na częściowe oddzielenie kuchni od reszty domu, bez konieczności stawiania ścian.
blueberryhome.fr
dustjacket-attic

vogue.com 
  Świetnym  rozwiązaniem, jeśli nie zależy nam na możliwości całkowitego zamykania kuchni (to opcja przy drzwiach przesuwnych), będzie postawienie ścianki o niewielkich gabarytach, która może być szklana (z drzwiami lub bez), bądź wykonana z tworzywa (np. w formie ażurowej). Takie rozwiązania będą praktyczne, ale również dekoracyjne, co ucieszy wszystkich tych, którzy chcą podążać za wnętrzarskimi trendami. 


Mnie osobiście bardzo zachwyca oddzielenie kuchni umowną ścianą w przeszklonej formie wykończonej czarną stalą. To rozwiązanie jest bardzo popularne w eleganckich apartamentach, gdzie najczęściej oddziela się tak sypialnię od strefy dziennej. Nie ukrywam jednak, że w Polsce trudno o dobrego wykonawcę takiej konstrukcji, a jeżeli już uda nam się go znaleźć, to cena może być dla nas zaporowa.
trendland.com
Jednak nie tylko przesuwne drzwi czy umowne ścianki pomogą stworzyć kuchnię półotwartą. Świetnie w tej roli sprawdzi się również zabudowa wykonana z mebli kuchennych, bądź mebel wolno-stojący, który stylistycznie będzie współgrał zarówno z kuchnią jak i resztą domu.

Jestem ciekawa jakie jest Wasze zdanie w tym temacie a może macie jakieś doświadczenia z realizacją kuchni półotwartej ?
Piszcie śmiało ...
Marta


5 komentarzy :

  1. Bardzo fajnym pomysłem jest taka kuchnia półotwarta tym bardziej, gdy mamy jeszcze do tego mały salon. Jeśli chodzi o umeblowanie takiego miejsca to ja z chęcią widziałabym tam kanapę narożnikową http://itvmi.pl/ekonomia-przestrzeni-czy-oplaca-sie-stawiac-kanape-naroznikowa-w-malym-pokoju/ która nie jest przecież mocno wymagającym meblem. Można ją ustawiać w różnych konfiguracjach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dla mnie każda kuchnia powinna być przede wszystkim dobrze zagospodarowana oraz wyposażona. Oprócz standardowych akcesoriów takich jak naczynia, czy sztućce https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/sztucce, dobrze aby znalazło się tutaj miejsce również na nowoczesny sprzęt agd, przy użyciu którego sprawniej przygotujemy sobie posiłki. Warto pomyśleć o tym by każdy element zgadzał się z wystrojem całego wnętrza kuchni.

    OdpowiedzUsuń
  3. dobrze to wygląda i ma praktyczne zastosowanie - jestem za wyspą:) Popatrzcie sobie też na http://chobotdesign.pl myślę, że ich pomysły wam się również spodobają.v

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mi się podoba takie rozwiązanie i ja jeszcze chcę powiedzieć, że właśnie bardzo ważną kwestią jest również to aby wiedzieć dokładnie co zrobić jak np. zepsuje nam się płyta indukcyjna. W każdym razie jak dla mnie bardzo dobrą opcją jest oddanie jej do serwisu https://serwisagd-technik.pl/naprawa-plyt-indukcyjnych-wroclaw/ i właśnie na takich kwestiach ja się skupiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Co mogę rzec, wszystko mi się bardzo podoba i czuję się zainspirowana. Właśnie też będę teraz do siebie zamawiać kuchnie na wymiar i tak szukałam pomysłów. A tutaj proszę znalazłam pomysł, jaki by mnie satysfakcjonował.

    OdpowiedzUsuń